Tuesday, January 29, 2013

Kalau kita ingin buat baik tetapi dibalas jahat

(Dikongsikan dari Hafiz Firdaus Abdullah)

Jangan berputus asa berbuat baik meski pun hasilnya tidak seperti dijangkakan. Allah tetap melihat apa yang kita usahakan. Pada waktu yang sama, apabila orang lain berbuat baik kepada kita, balaslah dengan kebaikan yang setimpal atau lebih baik lagi.

Abu Hurairah menerangkan bahawa seorang lelaki pernah berkata: "Ya Rasulullah, saya mempunyai kerabat. Saya selalu berusaha untuk menyambung silaturahim kepada mereka, tetapi mereka memutuskannya. Saya selalu berusaha untuk berbuat baik kepada mereka, tetapi mereka menyakiti saya. Saya selalu berusaha untuk lemah lembut terhadap mereka, tetapi mereka tak acuh kepada saya." 

Lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika benar seperti apa yang kamu katakan, maka kamu seperti memberi mereka makan debu yang panas, dan selagi mana kamu berbuat demikian maka pertolongan Allah akan sentiasa bersamamu." [Sahih Muslim no: 4640/2558]

* Maksud "seperti memberi mereka makan debu yang panas" ialah satu kiasan kepada debu-debu api neraka, menunjukkan tindakan kerabatnya yang enggan menghubungkan silaturahim, enggan berbuat baik dan suka menyakiti ialah satu kesalahan yang menghampirkan mereka kepada neraka.

No comments:

Post a Comment